Janusz Tazbir

1927–2016

Nauka polska poniosła wielką stratę. Zmarł profesor Janusz Tazbir, jeden z najwybitniejszych znawców dziejów kultury nie tylko w Polsce, lecz w skali całej europejskiej historiografii. Jego życie może stanowić znakomitą ilustrację dziejów pokolenia, które mimo trudnych czasów, w jakich przyszło Mu działać, dobrze zasłużyło się w najnowszych dziejach Polski.

Janusz Tazbir urodził się w Kałuszynie, ale w ciągu swego całego życia przyznawał się do uczuciowego związku z Łomżą, w której spędził lata swej młodości – z miastem pracy Jego ojca, pracownika oświatowego, i matki zatrudnionej w przedszkolu. Ojciec po wybuchu II wojny światowej wywieziony został w głąb Rosji, skąd dopiero udało mu się wydostać do Anglii wraz z wojskami generała Władysława Andersa.

Janusz w latach wojny zmuszony został do przerwania nauki i zarabiania na życie jako „pisarz gminny” – w gospodarstwach wiejskich. Praca nie przeszkadzała Mu korzystać z bogatej literatury, przede wszystkim z dzieł klasyków powieści historycznej i twórców wielkiej narodowej poezji. Natychmiast po wojnie zaczął nadrabiać braki w swym wykształceniu, ucząc się na przyśpieszonych semestralnych kursach gimnazjalnych. W roku szkolnym 1946/1947 przeszedł już do normalnej klasy maturalnej w szkole im. J. Słowackiego, gdzie zadziwiał nie tylko kolegów, lecz także nauczycieli swym oczytaniem i nabytą wcześniej erudycją. Już od początku nauki szkolnej był zdecydowany poświęcić się w trakcie dalszych studiów dziejom szeroko rozumianej historii kultury. Po uzyskaniu świadectwa dojrzałości wiosną 1947 r. rozpoczął studia w Instytucie Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego, które ukończył po niespełna czterech latach, uzyskując magisterium na seminarium Władysława Tomkiewicza. Miał już wówczas w swym dorobku pierwsze drukowane rozprawy poświęcone tematyce, która stanowiła główny, acz nie jedyny obszar Jego zainteresowań badawczych – dziejom kultury w dobie nowożytnej, czasom Reformacji, jej międzynarodowym kształtom i różnorodnym działaniom, a także konsekwencjom wyznaniowym w krajach Europy.

Szybko po studiach, już w roku 1951, pojął za żonę swą koleżankę z uniwersytetu, Julię Ehrefeucht, córkę uczonego fizyka i astronoma, uczennicę Tadeusza Manteuffla, mediewistkę, z którą w 1952 r. doczekał się córki, Aldony, matematyka. Poślubiła ona Adama Krawczyka, także przedstawiciela nauk ścisłych. Z tego związku Janusz Tazbir otrzymał dwóch wnuków, Tomasza, który po studiach prawniczych został adwokatem, i Michała, doktora habilitowanego nauk ekonomicznych. W kolejnych latach rodzina Tazbirów powiększyła się o czterech wnuków, trzy prawnuczki i jednego prawnuka.

Zainteresowania badawcze Janusza były bardzo szerokie. Jeszcze na studiach dał się poznać jako autor pracy o modzie na chińszczyznę w dawnej Polsce. Przede wszystkim interesowały Go zjawiska zachodzące w Polsce czasów Renesansu, ale od początków swych działań naukowych potrafił widzieć je na szerokim tle historii powszechnej. Już w monografii Echa walk klasowych XVI wieku w polskiej opinii szlacheckiej opublikowanej w roku 1952 potrafił odejść od narzucanych ówcześnie schematów marksistowskich i przybliżyć czytelnikom obraz polemik religijnych toczących się w Polsce. Kolejne, liczne Jego rozprawy dotyczące antyariańskiej polityki w epoce reakcji katolickiej (z roku 1955), rozszerzenie tego zagadnienia w monografii Arianie i katolicy (wydanej w 1971 r.) i dodatkowo przystosowanej dla czytelników niemieckich, przybliżenie tych zagadnień w Dziejach Braci polskich na wygnaniu (1977) – wszystkie te wielowątkowe zagadnienia ukazywane były na tle dziejów Rzeczypospolitej szlacheckiej. Już wcześniej, w 1966 r., przygotował monumentalne dzieło Historia kościoła katolickiego w Polsce (1460–1795) (wydane w ramach angielskojęzycznej History of Poland w 1968 r.). Ta synteza przynosi nie tylko obraz podstawowej instytucji kościelnej, lecz także omawia główne fazy kryzysu Rzeczypospolitej w XVII w.

Prace Tazbira wydawane we włoskojęzycznej historii Europy, w licznych rozprawach publikowanych we Francji w Niemczech, w Czechach czy na Węgrzech pozwalają ukazać specyfikę dziejową Polski na tle powszechnym. Do powszechnego obiegu wszedł tytuł charakteryzujący Rzeczpospolitą w dobie największych konfliktów religijnych czasów nowożytnych – Państwo bez stosów. Szkice z dziejów tolerancji w Polsce XVI i XVII w. (1967). Obszerna monografia pt. Dzieje polskiej tolerancji została poświęcona zjawisku charakteryzującemu stosunki w Rzeczypospolitej w czasach walk wyznaniowych w Europie (1973) i stanowi kamień węgielny naszej wiedzy o podstawowych problemach religijnych badanej epoki, podobnie jak liczne syntetyczne ujęcia kultury w dobie Renesansu. Znakomicie ukazują te zagadnienia także rozprawy poświęcone świadomości religijnej mieszkańców Europy w dobie nowożytnej (wyd. po angielsku w 1986 r.), artykuły o wojnach religijnych we Francji w oczach Polaków, monografia Szlachta a konkwistadorzy (1969). Do znaczących syntez należy też ukazanie mniejszości wyznaniowych w Polsce w długim okresie czasu sięgającym od XVI do XX w. Badacz ukazywał je na tle europejskich dziejów powszechnych w czasach nowożytnych, publikując w 1977 r. ważną rozprawę pod tytułem Poland and the Concept of Europe in the XVI–XVIII Centuries oraz nieco później, w 1983 r., Der polnische Staat und die Kirche in der Neuzeit.

W swych pracach nie unikał ukazywania szerokich, syntetycznych wizji przeszłości swego kraju. Dał temu wyraz w opublikowanej w 1997 r. monografii Polska na zakrętach dziejów czy we wcześniejszej nieco rozprawie dotyczącej roli kazań w propagandzie religijnej w Polsce. Ukazywał dzieje Rzeczypospolitej XVII w. na tle powszechnym, tak jak w artykule Rzeczpospolita szlachecka na skrzyżowaniu kultur i wyznań (1992) lub w popularnej monografii wydanej pod tytułem Świat panów Pasków (1986).

Szeroki zakres Jego zainteresowań kulturą polską na tle europejskim dobrze ukazują prace ofiarowane Mu w siedemdziesiątą rocznicę urodzin w 1997 r. Zatytułowane zostały Kultura staropolska – kultura europejska, zestawiające także przebogaty dorobek Jubilata. Zestaw Jego prac dobrze ukazuje, że Tazbir nie ograniczał się tylko do badań nad stosunkami w czasach sięgających od Odrodzenia do Oświecenia w Europie, lecz podejmował często problemy dotyczące stosunków współczesnych. Co także istotne, nie cofał się przed polemiką z wieloma autorami i poglądami tkwiącymi w świadomości polskich czytelników od wielu lat. Jego rozprawy o bitwie pod Wiedniem w świadomości historycznej Polaków (1983) czy o Polakach na Kremlu znakomicie ukazują znaczenie tych wydarzeń dla dziejów nie tylko Rzeczypospolitej, lecz także naszych sąsiadów.

Wszechstronność Jego zainteresowań budzi uznanie. Wśród prac dotyczących związków dziejów Polski z historią powszechną znajduje się wiele rozpraw, między innymi wydana w 1967 r. pod tytułem Polscy przyjaciele i wrogowie konkwistadorów. Opisując poglądy mieszkańców naszego kraju, odwoływał się do znaczących wydarzeń zachodzących w powszechnych dziejach kontynentu. Omawiał m.in. wojny religijne we Francji widziane oczami naszych rodaków (w: „Bulletin de la Société de l’histoire du protestantisme français”, t. 128, 1982, nr 1). Syntetycznie ujmował Mniejszości wyznaniowe w Polsce XVI–XX wieku (2001). Nie stronił od szerokich ujęć, publikując w 1978 r. rozprawę o kulturze polskiej w XVI w., a rok wcześniej tekst Poland and the Concept of Europe in the XVI–XVIII Centuries. Zajmował się Prahistorią polskiej utopii, pracy bardzo użytecznej dla badaczy wszystkich naszych okresów dziejowych (1966), badał prekursorów polskiego libertynizmu (1961) i Problemy spornych dziejów kontrreformacji w Polsce (1978). Pisał o wkładzie w naszą wiedzę swych wybitnych poprzedników, takich jak Aleksander Brückner, ale starał się w swych publikacjach ukazywać nie tylko niewątpliwe osiągnięcia, lecz również słabe strony ich tekstów. Jego rozprawy o pracach Henryka Barycza, T. Manteuffla czy W. Tomkiewicza pozwalają na lepsze poznanie dorobku uczonych naszych czasów.

Janusz Tazbir wiele miejsca w swych pracach poświęcał analizie źródeł. Analizował zachowane w Polsce i na Rusi rękopisy zawierające rozprawy religijne; brał na warsztat tematykę używanych terminów, takich jak antemurale. Podejmował temat stosunku polskiego Oświecenia do problemów asymilacji narodowej. W innych pracach dotyczących naszej historiografii omawiał wizje epoki średniowiecza funkcjonujące w piśmiennictwie polskim, zajmował się rozumieniem i używaniem w historiografii europejskiej terminów takich jak okrucieństwo i tolerancja. Analizował dorobek i znaczenie w myśli europejskiej tych myślicieli, którzy odgrywali istotną rolę w czasach dysput religijnych, tworząc wzorce religijne dla życia mieszkańców wielu krajów – Piotra Skargi, Filipa Melanchtona, Jakuba Niemojewskiego, Stanisława Lubienieckiego, Wojciecha Tylkowskiego. Badał rozumienie czasu przez ludzi żyjących w dawniejszych epokach. Wiele miejsca poświęcał omawianiu i funkcjom społecznym pełnionym przez najróżniejsze falsyfikaty, pisząc m.in. o Protokołach Mędrców Syjonu (które doczekały się tłumaczenia na język czeski), o Pseudoariańskich świątyniach i grobowcach czy analizując temat Przyczynek do dziejów mistyfikacji historycznych (1992). Nie wahał się polemicznie podejmować zagadnienia szczególnie ważne dla polskiej pamięci (w artykule Krzyżacy – krótkie dzieje i długa legenda, 1996; Twórcy i burzyciele legend historycznych, 1996; lub Kamienie milowe polskiej świadomości historycznej, 1997). Opracował też w tym nurcie swojej twórczości pracę o Rzeczypospolitej Babińskiej w legendzie literackiej (1972). W artykule Zdrajcy – pomnikami zhańbieni ukazał przekazy o polskich generałach występujących przeciw powstańcom 1830 r. W tym też zakresie Jego dorobku mieści się rozprawa Polska sława Krzysztofa Kolumba (1991) ukazująca prawdę i mity w przekazach polskich dotyczących wielkiego podróżnika, także rozważania z roku 1996 pod tytułem Pomiędzy stereotypem a doświadczeniem czy praca Spiski przeciw światu (1985).

Wiele dyskusji i polemik wywołała książka Janusza Tazbira z 1987 r. Polskie przedmurze chrześcijańskiej Europy. Mity a rzeczywistość historyczna. Może ona stanowić podstawę do potrzebnej w naszym kraju dyskusji o roli wyobrażeń historycznych i ich znaczeniu w kształtowaniu wiedzy o przeszłości. Jego rozprawy Polski barok wobec średniowiecza: między wzorcem a naganą (1992) czy Asymilacja w Rzeczypospolitej: od dobrowolności do przymusu (2010) dostarczały (i dostarczają nadal) argumentów dla bieżących sporów ideologicznych czy politycznych. W tym nurcie Jego twórczości dotyczącej widzenia świata przez polską szlachtę mieści się synteza z 2013 r. – Kultura szlachecka w Polsce. Rozkwit – upadek – relikty, ważna dla zrozumienia wielu dzisiejszych postaw Polaków, podobnie oryginalna rozprawa Sarmaci o Abisynii: stereotypy i wiedza (1997). W zbliżonym przedziale tematycznym znajduje się rozprawa z 1996 r. Pomiędzy stereotypem a doświadczeniem, ważny wkład do rozważań dotyczących kształtowania wierzeń i zdobywania wiedzy o przeszłości oraz opisy stanu wiedzy naszych rodaków na temat wielkich odkryć geograficznych (1973).

W dorobku Janusza Tazbira znalazły się też rozprawy dotyczące późnych czasów nowożytnych, nawet także współczesnych – o polskiej tytułomanii, o edytorskich potknięciach w różnych wydawnictwach – z pewnością ważnych nie tylko dla poznawania przeszłości, lecz także dla dzisiejszych badaczy.

Należy też wspomnieć o Jego pracach dotyczących bardzo osobistych wyznań i wspomnień – Pożegnanie z XX wiekiem (1999), Pokuszenie historyczne i zbiór rozważań poświęcony różnym aspektom przeszłości zatytułowany Od Sasa do Lasa (2011).

Nie sposób w niniejszym krótkim wspomnieniu omówić wszystkich czy nawet tylko najważniejszych dzieł Janusza Tazbira. W ciągu ponad sześćdziesięcioletniej pracy badawczej opublikował ponad tysiąc prac naukowych, nie licząc krótkich wypowiedzi i notek publikowanych na łamach warszawskiej „Kultury”, „Polityki”, „Tygodnika Powszechnego” czy wielu innych czasopism, a także licznych audycji popularyzujących wiedzę historyczną w radiu i w telewizji. Przekazywał w nich wnikliwe uwagi dotyczące bieżących zagadnień naukowych lub spraw publicznych. Był On bowiem, zgodnie z normami życia wybitnych uczonych humanistów, bardzo aktywny na polu organizacji badań.

W latach 1983–1990 pełnił urząd dyrektora Instytutu Historii PAN; w 1999 r. został wybrany na wiceprezesa PAN, pełniąc ten urząd do 2003 r.; był czynnym członkiem Polskiej Akademii Umiejętności, przewodniczył Radzie Naukowej Polskiego Słownika Biograficznego i Centralnej Komisji Kwalifikacyjnej, był członkiem rady Muzeum POLIN, przewodniczącym Rady Redakcyjnej „Przeglądu Humanistycznego”, członkiem Rady Języka Polskiego PAN, laureatem Nagrody Literackiej m.st. Warszawy, wieloletnim współpracownikiem i przewodniczącym Rady Społecznego Stowarzyszenia Prasoznawczego „Stopka” w Łomży.

Został uhonorowany powołaniem Go na doktora honoris causa Uniwersytetu Opolskiego (2000), członka honorowego Rosyjskiej Akademii Nauk (także 2000 r.), przyznaniem Mu Krzyża Komandorskiego z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski (1999), orderu Gloria Artis (2008), Nagrodą Fundacji Alfreda Jurzykowskiego w USA.

Jego współpracownicy, uczniowie, koledzy i przyjaciele ponieśli wielką, niepowetowaną stratę. Nie tylko z powodu utraty uczonego, który wzbogacał wiedzę w skali rzadko spotykanej. Również dlatego, że Janusz Tazbir był wiernym towarzyszem swych kolegów, na którego pomoc i radę można było zawsze liczyć. A także z racji Jego umiejętności opowiadania o sobie i o innych. Jego poczucie humoru, Jego celne opinie o ludziach i wydarzeniach wzbogacały środowiska, w których przebywał.

Pozostanie na długo w pamięci swych przyjaciół.

Henryk Samsonowicz

 

Powyższy tekst pierwotnie ukazał się w „Kwartalniku Historycznym” 123, z. 4, 2016, s. 885–889. Jest dostępny on-line w otwartym dostępie w Repozytorium Cyfrowym Instytutów Naukowych (RCIN) pod linkiem: http://rcin.org.pl/publication/81464 (licencja Creative Commons: Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0).